Egyéni konzultáció
Legtöbb esetben a vitában álló felek egyike keresi fel közvetítőt. A mediáció minden esetben önkéntességen alapul. Amennyiben a másik fél bevonása sikertelenül zárul, lehetőség van egyéni konzultációk folytatására. Ilyenkor a cél a konfliktus megértése, elfogadása, az érintett fél önismeretének, önbecsülésének, empátiás képességének javítása. Sok esetben segíthet a kommunikációs stílus, a viselkedés változtatása is. Közvetítőként segítek:
- feltárni a valódi szükségleteket;
- megítélni a pontos helyzetet;
- pontosan megfogalmazni a problémát;
- kialakítani a megfelelő megoldást;
- megvalósítani a kialakított megoldást
Az egyéni konzultáció nem egyszereplős szakértés, vagy tanácsadás, az ügyfél szerepe és hozzájárulása döntő fontosságú. A tanácsadás sikere a segítséget kérőn is múlik. Az ő személyes tulajdonságai és hozzáállása nagymértékben befolyásolják a végeredményt. Az egyéni konzultáció folyamata:
- a tanácsot kérő érzékeli a problémát;
- felismeri, hogy a megoldáshoz szakemberre van szüksége;
- őszintén, nyíltan beszél a tanácsadóval;
- megnyílik az új elképzelések, megoldások, megközelítések felé;
- megteszi a szükséges változtatásokat;
- vállalja a változtatással járó esetleges átmeneti nehézségeket.